Workshop vo Viedni

Dňa 23. marca 2023 sa na Univerzite Sigmunda Freuda uskutočnil prvý medzinárodný workshop projektu ERASMUS+ Learning for Peace, ktorého cieľom bola výmena skúseností v oblasti oral history zbierok a hľadanie možností ich využitia vo vzdelávacích programoch. Účastníci podujatia pochádzali z Rakúska, Slovenska a Maďarska.

Počas jednodňového podujatia účastníci stručne prezentovali svoje vlastné aktivity a skúsenosti, potom sa rozdelili do skupín a pracovali na načrtnutí nápadov a návrhov, ktoré by podporili využívanie zbierok oral history vo vzdelávaní. Počas workshopu sa preberalo mnoho tém, ako napríklad techniky rozhovorov, zber a spracovanie údajov a dostupnosť.

Ústna história obsahuje príbehy, ktoré sú založené na osobných skúsenostiach a skúsenostiach ľudí a môžu byť veľmi užitočné pri vyučovaní o mieri a zvládaní konfliktov. Používanie zbierok orálnej histórie môže ľuďom pomôcť lepšie pochopiť udalosti z minulosti a ich vplyv na súčasnosť a budúcnosť.

Projekt ERASMUS+ Learning for Peace je jednoročný program podporovaný Európskou úniou, ktorý hľadá odpovede na to, ako možno využiť zbierky orálnej histórie vo vzdelávaní a odbornej príprave, na tému mier a zvládanie konfliktov. Informácie, nápady a návrhy zhromaždené počas stretnutia budú prezentované a ďalej rozvíjané na ďalšom workshope v Šamoríne koncom mája.

O Learning for Peace workshope v Bratislave

Druhý workshop projektu Učíme sa pre mier sa uskutočnil 14. septembra 2023 v srdci Bratislavy, kde sa stretáva história s modernou: v múroch Múzea kultúry Maďarov na Slovensku. Zišlo sa na ňom 18 účastníkov zo Slovenska, Rakúska a Maďarska, aby spoločne preskúmali možnosti využitia orálnej histórie vo vzdelávaní.

Učima sa pre mier ďaleko presahuje tradičné učebné osnovy. Tento projekt sa snaží otvoriť nové cesty pre pedagógov, aby mohli učiť prostredníctvom osobných príbehov z minulosti s cieľom budovať mierovejšiu budúcnosť. Bratislavský workshop bol jedinečný v tom, že ponúkol dynamický workshop, na ktorom sa účastníci mohli podeliť a spracovať lekcie z minulosti prostredníctvom vlastných hlasov.

Počas celého dňa spolupracovali pedagógovia a mediálni odborníci od žiakov základných škôl až po študentov vysokých škôl, aby preskúmali, ako možno databázy orálnej histórie začleniť do učebných osnov a ako možno tieto príbehy využiť vo vzdelávaní. Účastníci pracovali v troch rôznych skupinách, každá s príbehom z iného obdobia. Jedna skupina sa učila prostredníctvom ťažkého príbehu človeka, ktorý prežil holokaust, ďalšia skupina sa zaoberala útrapami vojnového zajatca, zatiaľ čo tretia skupina sa zaoberala životným príbehom utečenca pred komunistickým režimom.

Cieľom seminára bolo nielen porozumieť príbehom, ale aj ukázať výhody začlenenia týchto osobných príbehov do učebných osnov. Účastníci boli požiadaní, aby analyzovali komplexnosť príbehov a vypracovali komplexné plány, ako integrovať tieto rozprávania do vzdelávania. Výsledok? Inštruktážne prezentácie, ktoré sa zameriavali nielen na príbehy, ale aj na dialóg a spoluprácu medzi účastníkmi.

Na konci seminára sa ukázalo, že projekt Učíme sa pre mier poskytuje nielen teoretický rámec, ale aj konkrétne nástroje na odovzdávanie posolstva mieru a porozumenia budúcim generáciám. V Bratislave, na križovatke minulosti a súčasnosti, si účastníci vyskúšali, ako sa osobné príbehy môžu stať nenahraditeľnou súčasťou vzdelávania pre mier.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.