Úvod

Vzdelávacie prostredie v súčasnosti prechádza výraznou transformáciou, ktorá sa vyznačuje odklonom od tradičných pedagogických modelov s cieľom splniť dynamické požiadavky 21. storočia. Túto transformačnú cestu názorne ilustruje stret medzi tradičným bankovým modelom a progresívnym prístupom zameraným na žiaka. Prvý z nich, hlboko zakorenený vo filozofii zameranej na učiteľa, vníma vedomosti ako jednosmerný vklad do mysle pasívnych študentov. Naopak, prístup zameraný na žiaka predstavuje zmenu paradigmy, pričom kladie dôraz na individualizované vzdelávacie skúsenosti a aktívne zapojenie žiakov. Ako sa pohybujeme v tomto vývoji vzdelávania, je čoraz zrejmejšie, že prístup zameraný na žiaka, obohatený o integráciu ústnej histórie, predstavuje transformačnú silu, ktorá nielen odovzdáva vedomosti, ale tiež vybavuje študentov základnými zručnosťami na orientáciu v zložitom modernom svete.

„Škoda, že som nedávala väčší pozor. Ešte som nepovažovala čas za konečný. Príbehy, ktoré mi rozprávala, som naplno docenila až v dospelosti a odvtedy si musím vystačiť s útržkami zlepenými dokopy, s filmom premietaným na zadnej strane mojej mysle.”

Jessica Maria Tuccelli, Glow
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.