Orálna história je metodologický prístup v rámci historiografie, ktorý sa vyznačuje systematickým zhromažďovaním a uchovávaním historických informácií prostredníctvom nahraných rozhovorov s osobami, ktoré majú osobné poznatky o minulých udalostiach. Na rozdiel od spoliehania sa na písomnú dokumentáciu, ktorá je vlastná tradičným historiografickým metódam, sa orálna história snaží získať a zdokumentovať svedectvá o historických udalostiach z prvej ruky od jednotlivcov, ktorí tieto udalosti buď priamo zažili, alebo pozorovali.
Základný spôsob orálnej histórie zahŕňa štruktúrované alebo pološtruktúrované rozhovory, ktoré vedú výskumníci alebo orálni historici s rozprávačmi, jednotlivcami, ktorí porozprávajú svoj osobný príbeh. Tieto rozhovory sa metodicky nahrávajú, prepisujú a niekedy sa podrobujú odbornej úprave na účely archívneho uchovávania a vedeckej analýzy.
Ústredným prvkom orálnej histórie je uznanie subjektívnej povahy pamäti. Rozprávači sprostredkúvajú svoje osobné pohľady, emócie a interpretácie udalostí, čím prispievajú k historickému skúmaniu v ľudskej dimenzii. Táto metóda je obzvlášť účinná pri zachytávaní hlasov a skúseností jednotlivcov, ktorých rozprávania sa nemusia zachovať v písomnej podobe, čím sa umožňuje historické sprostredkovanie tým, ktorí sú tradične marginalizovaní alebo nedostatočne zastúpení.
Okrem toho sa orálna história vyznačuje dôrazom na rozmanitosť a inkluzívnosť, pričom sa snaží zachytiť množstvo hlasov a perspektív. Často slúži ako prostriedok na zdokumentovanie príbehov bežných jednotlivcov, komunít alebo skupín, čím podporuje komplexnejšie pochopenie historických procesov.
Etické aspekty sú neoddeliteľnou súčasťou praxe orálnej histórie. Ide najmä o zabezpečenie informovaného súhlasu rozprávačov, dodržiavanie noriem ochrany súkromia a prístup k rozhovorom s citlivosťou voči emocionálnym a skúsenostným nuansám, ktoré sú súčasťou osobných spomienok.
V akademických kruhoch získala orálna história kľúčovú úlohu ako doplnkový a obohacujúci metodologický nástroj. Jej využitie popri tradičných písomných záznamoch prispieva k hĺbke kontextu, poskytuje alternatívne pohľady a uľahčuje komplexnejšie chápanie historických javov. Okrem toho sa orálna história stala nástrojom zapojenia komunity, ktorý umožňuje jednotlivcom aktívne sa podieľať na dokumentácii a uchovávaní ich vlastných dejín.
Projekty orálnej histórie sa stali pozoruhodným spôsobom, ako oživiť históriu v triedach. Tento prístup umožňuje študentom aktívne sa podieľať na zachytávaní a uchovávaní skutočných príbehov, čím sa historické udalosti stávajú zrozumiteľnejšími. Cieľom tohto prieskumu je priblížiť, ako projekty oral history fungujú v triede a prečo sú pre študentov cenné.
V rámci projektov orálnej histórie študenti vedú rozhovory s ľuďmi, ktorí majú priamu skúsenosť s historickými udalosťami. Učitelia ich sprevádzajú procesom tvorby premyslených otázok, vedenia rozhovorov a prepisu zaznamenaných rozhovorov. Tento praktický prístup nielenže učí praktickým výskumným zručnostiam, ale tiež vzbudzuje v študentoch pocit zodpovednosti ako správcov historických príbehov. Kľúčovými prvkami tohto procesu sú etické aspekty, ako napríklad získanie povolenia a úcta.
Jednou z významných výhod projektov orálnej histórie je ich schopnosť obohatiť študentov o pochopenie histórie. Vďaka tomu, že študenti počúvajú výpovede z prvej ruky, získavajú osobnejší a diferencovanejší pohľad na udalosti, ktoré nemusia byť úplne zachytené v písomných záznamoch. Takýto spôsob práce s primárnymi zdrojmi pomáha študentom lepšie analyzovať a interpretovať historické informácie, čo vedie k dôkladnejšiemu pochopeniu minulosti.
Projekty oral history tiež pomáhajú študentom rozvíjať schopnosti kritického myslenia. Pri vymýšľaní otázok a vedení rozhovorov sa študenti učia orientovať v zložitých príbehoch a kriticky hodnotiť získané informácie. Tento proces ich podnecuje k spochybňovaniu existujúcich historických rozprávaní, čím sa posilňuje pocit zvedavosti, ktorý je nevyhnutný pre dobrú informovanosť.
Okrem samotného učenia sa faktov prispievajú projekty orálnej histórie k rozvoju empatie medzi študentmi. Vďaka osobným príbehom, o ktoré sa v rozhovoroch podelili, sa historické udalosti stávajú bližšími a ľudskejšími. Žiaci začínajú premýšľať o skutočných skúsenostiach jednotlivcov v rôznych historických situáciách, čo podporuje súcitnejšie chápanie rôznych perspektív.
Na záver možno konštatovať, že projekty oral history ponúkajú študentom jedinečný a pútavý spôsob, ako nadviazať kontakt s históriou. Aktívnym zapojením do procesu tieto projekty nielen zlepšujú historické vedomosti a kritické myslenie, ale aj podporujú empatiu. Keďže pedagógovia naďalej hľadajú kreatívne spôsoby, ako oživiť históriu v triede, projekty orálnej histórie sú cenným nástrojom, ako sprístupniť minulosť študentom a urobiť ju pre nich pútavejšou.
Projekt Oral History Project (OHP) zapojil študentov a učiteľov Akadémie Daraja v Keni do zberu, dokumentovania a publikovania príbehov starších ľudí z ich komunít. Cieľom projektu, ktorý sa realizoval s 26 študentmi a dvoma učiteľmi od apríla do októbra 2011, bolo zaviesť pedagogiku zameranú na žiaka. OHP, pôvodne koncipovaný ako úvod do tejto pedagogickej sféry, nečakane používal kritickú pedagógiu, keďže vyžadoval aktívnu účasť študentov na konštruovaní historického porozumenia.
S hlavnou otázkou „Aké sú príbehy tých, ktorí prišli pred nami?“ študenti počas mesačnej prestávky viedli rozhovory so staršími ľuďmi z komunity, pričom sa zamerali na skúsenosti z obdobia kolonializmu, nezávislosti, povstania Mau Mau a tradície spojené s dospievaním. Po návrate na akademickú pôdu sa študenti podelili o zozbierané svedectvá a spoločne vytvorili príbehy do knihy, pričom ich viedli učitelia a poskytnuté vzory. V auguste 2011 sa študenti opäť stretli so staršími ľuďmi, aby získali ďalšie poznatky, a v septembri urobili záverečné úpravy, vybrali fotografie a odovzdali materiály na publikovanie. Partneri z Univerzity v San Diegu umožnili online publikovanie a vytlačené knihy boli dodané do školy v decembri 2011.
OHP výrazne ovplyvnil učiteľov aj študentov. Ovplyvnil ich konceptualizáciu učenia a vyučovania, vnímanie vedomostí o komunite a sebaúčinnosť. Napriek prevažne pozitívnym reakciám a priaznivým skúsenostiam, ktoré uvádzali účastníci, sa objavili výzvy, ktoré zdôrazňujú potrebu štrukturálnej a vzdelávacej podpory na úspešnú širšiu implementáciu pedagogiky zameranej na žiaka v rámci kenského vzdelávacieho systému. (Lattimer, Heather & Kelly Horsley, Maria. (2013). Engaging Kenyan secondary students in an Oral History Project: Education as emancipation. International Journal of Educational Development. 33. 476–486. 10.1016/j.ijedudev.2012.05.007.)
Ústne historické príbehy sú rozprávania a osobné svedectvá o skúsenostiach, historických udalostiach a kultúrnych tradíciách, ktoré sa prenášajú skôr prostredníctvom ústnej komunikácie než písomných záznamov. Tieto výpovede sa často získavajú prostredníctvom rozhovorov alebo konverzácií s jednotlivcami, ktorí majú priame vedomosti alebo sa priamo zúčastnili na konkrétnych udalostiach. Na rozdiel od písaných dejín sa ústne podávané dejiny odovzdávajú ústne a prispievajú ku kolektívnej pamäti komunity alebo skupiny.
Medzi kľúčové znaky orálnej histórie patrí dôraz na osobné rozprávanie, kultúrne tradície a subjektívnu povahu pamäti a interpretácie. Zahŕňajú rôznorodé témy vrátane osobných životných príbehov, historických udalostí, kultúrnych zvyklostí a spoločenských zmien. Proces zhromažďovania orálnej histórie zvyčajne zahŕňa vedenie rozhovorov, nahrávanie, prepisovanie a uchovávanie týchto výpovedí pre budúce použitie.
Je dôležité si uvedomiť rozdiel medzi „oral history“ a „oral histories“. „Oral history“ sa vzťahuje na širšiu oblasť alebo metódu zhromažďovania a uchovávania hovorených výpovedí, zatiaľ čo „oral histories“ konkrétne označuje jednotlivé prípady alebo výpovede v rámci tejto oblasti. Pojem „orálna história“ zahŕňa širší koncept a metodológiu, zatiaľ čo „ústne historické záznamy“ sa vzťahujú na jednotlivé príbehy a rozprávania získané prostredníctvom tejto metódy.
Orálna história v podstate slúži ako neoceniteľný zdroj informácií a poskytuje osobnejšie a dôvernejšie spojenie s minulosťou. Prispievajú k bohatšiemu pochopeniu kultúrneho dedičstva, historických udalostí a rôznych aspektov ľudskej skúsenosti. Výskumníci, historici a komunity sa zapájajú do zhromažďovania a uchovávania orálnych historických záznamov, aby zabezpečili, že tieto rozprávania, ktoré často chýbajú v písomných záznamoch, budú zdokumentované a odovzdané budúcim generáciám.