Útek na rogale – Zhrnutie výsledkov skupinovej práce

Predstavenie témy

Skupina uviedla tému predstavením jedinečného príbehu, ktorý sa odohral v roku 1987 v Československu. Rečník priznal zložitosť ich úlohy a zdôraznil, že príbeh je menej tragický v porovnaní so známejšími historickými udalosťami, ako je holokaust alebo druhá svetová vojna. Vyjadrili sa, že je pre nich výzvou robiť s príbehom z 80. rokov 20. storočia, obdobia, ktoré osobne prežili, príbuzným a významným pre dnešných tínedžerov.

Cieľová skupina

Cieľovou skupinou ich vzdelávacieho programu boli žiaci základných škôl, najmä žiaci ôsmych a deviatych ročníkov. Toto rozhodnutie bolo ovplyvnené presvedčením, že zasadenie príbehu do konca 80. rokov 20. storočia by súčasná generácia nemusela vnímať ako tragické, a preto by mohlo byť náročnejšie ich zaujať. Cieľom skupiny bolo vytvoriť pre žiakov projektový deň.

Vzdelávací program
  • Trvanie a formát: Skupina sa rozhodla, že 45-minútová hodina je nedostatočná, a rozhodla sa pre niekoľkohodinový projektový deň. Predĺžený formát umožnil hlbšie skúmanie a zapojenie.
  • Plánované aktivity:
    • Tvorba časovej osi: Plánovali začať s aktivitou, v rámci ktorej by študenti vytvorili časovú os, aby si dali do súvislostí udalosti 80. rokov v komunistickom Československu.
    • Vzdelávacie videá: Skupina chcela použiť vzdelávacie videá, aby poskytla kontext a diskutovala o menej známych aspektoch, ako je Komunistická strana Československa a tajní agenti.
    • Hosťujúci rečník: Vzhľadom na to, že hlavný hrdina príbehu bol stále nažive, preskúmali myšlienku pozvať ho ako hosťa, aby sa podelil o svoje osobné skúsenosti.
    • Dramatizácia: Bola navrhnutá dramatizácia alebo hranie rolí, pri ktorej by študenti hrali časti príbehu, čo by zvýšilo ich angažovanosť a porozumenie.
    • Prieskumy a dotazníky: Skupina zvažovala zaradenie prieskumov alebo dotazníkov na zisťovanie názorov pred a po projektovom dni, prípadne zapojenie staršej generácie učiteľov alebo rodinných príslušníkov, ktorí žili v 80. rokoch.
Kľúčové body
  • Výzvy: Skupina si uvedomila, že je náročné vytvoriť menej tragický príbeh z 80. rokov 20. storočia, ktorý by bol pôsobivý pre súčasných tínedžerov.
  • Stratégie zapojenia: Skupina naplánovala interaktívne aktivity, videá, hosťujúceho rečníka a dramatizáciu s cieľom aktívne zapojiť študentov do pochopenia historického kontextu.
  • Motto: Hlavným cieľom bolo, aby študenti pochopili, ako funguje totalitný režim, a ich mottom bolo: „Sloboda nie je stav, je to proces.“

Skupina strategicky naplánovala projektový deň s rozmanitými aktivitami s cieľom zapojiť študentov stredných škôl do pochopenia jedinečného historického príbehu zasadeného do Československa v roku 1987. Ich cieľom bolo preklenúť generačnú priepasť a urobiť historické obdobie relevantným a pôsobivým pre dnešných tínedžerov.