A Sigmund Freud Egyetem adott otthont 2023. március 23-án az ERASMUS+ Learning for Peace projekt első nemzetközi workshopjának, melynek célja tapasztalatcsere volt az oral history gyűjtések terén, valamint lehetőségek keresése a gyűjtemények felhasználására az oktatási programokban. Az eseményen résztvevők Ausztriából, Szlovákiából és Magyarországról érkeztek.
Az egynapos eseményen a résztvevők röviden bemutatták saját tevékenységüket és tapasztalataikat, majd csoportokra osztva dolgoztak azon, hogy felvázoljanak olyan ötleteket és javaslatokat, amelyek elősegítik az oral history gyűjtések felhasználását az oktatásban. A workshop során számos témakört érintettek, mint például az interjútechnikákat, az adatgyűjtést és feldolgozást, valamint a hozzáférhetőséget.
Az oral history olyan történeteket tartalmaz, amelyek az emberek személyes élményeire és tapasztalataira épülnek, és nagyon hasznosak lehetnek az oktatásban a béke és a konfliktuskezelés témájában. Az oral history gyűjtések felhasználása segíthet az embereknek jobban megérteni a múlt eseményeit és azok hatásait a jelenre és a jövőre.
Az ERASMUS+ Learning for Peace projekt az Európai Unió által támogatott, egyéves program, amely arra keresi a választ, hogyan felhasználhatók az oral history gyűjtemények az oktatásban és képzésekben, a béke és a konfliktuskezelés témájában. A találkozó alatt összegyűjtött információkat, ötleteket és javaslatokat a következő workshopon oktatási szakembereknek és tananyagkészítőknek prezentáljuk majd és fejlesztjük tovább Somorján, május végén.
A Learning for Peace projekt második workshopja 2023. szeptember 14-én került megrendezésre Pozsony szívében, ahol a történelem és a modernitás találkozik: a Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeumának falai között. 18 résztvevő gyűlt össze Szlovákiából, Ausztriából és Magyarországról, hogy közösen merüljenek el az oral history, vagyis az elbeszélt történelem oktatásban való felhasználásának lehetőségeiben.
A Learning for Peace célja messze túlmutat a hagyományos tanterveken. Ez a projekt arra törekszik, hogy új utakat nyisson a pedagógusok előtt, hogy a múlt személyes történetein keresztül tanítsanak, és ezzel építsenek egy békésebb jövőt. A pozsonyi workshop különlegessége abban rejlett, hogy dinamikus műhelymunkát kínált, ahol a résztvevők saját hangjukon keresztül adhatták tovább és dolgozhatták fel a múlt tanulságait.
A nap során az általános iskolásoktól az egyetemistákig, pedagógusok és médiaszakemberek együtt dolgoztak, hogy felfedezzék, hogyan lehet az oral history adatbázisokat beépíteni a tananyagba, és hogyan lehet ezeket a történeteket az oktatás szolgálatába állítani. A résztvevők három különböző csoportban dolgoztak, mindegyikük egy-egy különböző időszakból származó történettel. Egy csoport egy holokauszt-túlélő megrázó történetén keresztül tanult, egy másik csoport egy hadifogoly viszontagságait dolgozta fel, míg a harmadik csoport egy kommunista rendszer elől menekülő személy élettörténetével foglalkozott.
A workshop során nem csak a történetek megértése volt a cél, hanem az is, hogy bemutassák, milyen előnyökkel járhat ezeknek a személyes narratíváknak a beillesztése a tantervbe. A résztvevőknek elemezniük kellett a történetek bonyolultságát, és átfogó terveket kellett készíteniük arra vonatkozóan, hogyan integrálhatók ezek az elbeszélések az oktatásba. Az eredmény? Tanulságos előadások, amelyek nem csak a történeteket, hanem a résztvevők közötti párbeszédet és együttműködést is előtérbe helyezték.
A workshop végén világossá vált, hogy a Learning for Peace projekt nem csak elméleti keretet nyújt, hanem konkrét eszközöket is ad a kezünkbe, hogy a béke és megértés üzenetét továbbadhassuk a következő generációknak. Pozsonyban, a múlt és jelen kereszteződésében, a résztvevők megtapasztalhatták, hogyan válhatnak a személyes történetek a békéért folytatott oktatás nélkülözhetetlen részévé.