Medzi Berlínom a Moskvou – Zhrnutie výsledkov skupinovej práce

Interpretácia textu

Skupina sa pri chápaní textu sústredila na príbeh, ktorý sa odohráva v roku 1944, na konci druhej svetovej vojny. Hlavný hrdina pochádzajúci z južného Slovenska sa vydáva na cestu do Nemecka. Príbeh kladie dôraz na vplyv vojny na jednotlivca, pričom vyzdvihuje najmä počiatočné vnímanie vojny ako hry mladými účastníkmi a následnú krutú realitu, ktorej museli čeliť.

Cieľová skupina

Hlavnou cieľovou skupinou vzdelávacieho programu skupiny sú žiaci 9. ročníka. Tento výber vychádza z aktuálnosti témy druhej svetovej vojny v školských osnovách pre tento ročník. Okrem toho skupina určila ako druhú cieľovú skupinu študentov vysokých škôl s cieľom posunúť obsah na teoretickejšiu úroveň a preskúmať hlbšie perspektívy.

Vzdelávací program

Žiakom 9. ročníka chce skupina sprostredkovať posolstvo, že vojna je hmatateľná a skutočná skúsenosť, a vyvrátiť predstavu, že ide o vzdialenú minulosť, ktorá nemá vplyv na súčasný život. Ich cieľom je rozlišovať medzi videohrami a skutočnými vojnovými skúsenosťami a zdôrazňovať krutú realitu, ktorej čelia jednotlivci. Medzi vzdelávacie ciele patrí zameranie sa na hmatateľné spôsoby osobnej angažovanosti, zavedenie kritického myslenia a začlenenie praktických aspektov príbehu do vzdelávacieho programu. Metódy zahŕňajú činnosti, ako sú cvičenia na vytvorenie rodokmeňa, rozhovory s rodinnými príslušníkmi a tvorivé cvičenia, napríklad kreslenie a písanie listov.

Pre vysokoškolských študentov skupina plánuje preskúmať teoretické aspekty obsahu. Ich cieľom je zdôrazniť, že zdieľané príbehy sú často príbehmi úspechu, pretože tí, ktorí neprežili, nemôžu rozprávať svoje príbehy. Cieľom programu je ponoriť sa do vzťahu medzi osobnými príbehmi a historickými rozprávaniami, spochybniť binárne perspektívy a začleniť metódu hrania rolí, pri ktorej študenti preberajú postavy a robia rozhodnutia.

Ďalšie body

Skupina zdôraznila zodpovednosť učiteľa pri navrhovaní textu na vzdelávacie účely, rozhodovaní o častiach, ktoré sa majú prebrať, a poskytovaní konkrétnych úloh na usmernenie. Zdôraznili tiež dôležitosť spochybňovania binárnych perspektív a uvedomovania si komplexnosti historických naratívov. Ako metóda na prehĺbenie porozumenia sa vyzdvihuje využívanie hrania rolí, ktoré je pre vysokoškolských študentov prekvapujúce.

Celkovo prezentácia skupiny preukázala premyslený prístup k transformácii historického príbehu do zmysluplného vzdelávacieho obsahu pre určené cieľové skupiny.

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.