Szökés sárkányrepülőn – A csoportmunka eredményeinek összefoglalása

A téma bemutatása

A csoport kiemelte feladatuk összetettségét, hangsúlyozva, hogy a történet kevésbé tragikus az olyan közismertebb történelmi eseményekhez képest, mint a holokauszt vagy a II. világháború. Kifejezték, hogy kihívást jelent számukra, hogy az 1980-as éveket, egy olyan időszakot, amelyet ők személyesen éltek át, a mai tizenévesek számára is átélhetővé és jelentőségteljessé tegyék.

Célcsoport

Oktatási programjuk célcsoportja az alapiskolás diákok voltak, különösen a nyolcadik és kilencedik osztályosok. A döntést befolyásolta az a meggyőződés, hogy a történet helyszíne, az 1980-as évek vége, a mostani generáció számára nem biztos, hogy tragikusnak tűnik, és így nagyobb kihívást jelenthet a bevonásuk. A csoport célja egy projektnap létrehozása volt a diákok számára.

Oktatási program
  • Időtartam és formátum: A csoport úgy döntött, hogy egy 45 perces tanítási óra nem elegendő, és egy több órás projektnapot választott. A hosszabb formátum lehetővé teszi az elmélyültebb feltárást és elkötelezettséget.
  • Tervezett tevékenységek:
    • Idővonal kialakítása: Úgy tervezték, hogy egy olyan tevékenységgel kezdenek, amelynek során a diákok egy idővonalat készítenek, hogy kontextusba helyezzék az 1980-as évek kommunista Csehszlovákiában történt eseményeit.
    • Oktatóvideók: A csoport oktatási videókat kívánt használni, hogy összefüggéseket teremtsen és olyan kevésbé ismert szempontokat tárgyaljon, mint a Csehszlovákiai Kommunista Párt és a titkos ügynökök.
    • Vendégelőadó: Tekintettel arra, hogy a történet főszereplője még életben van, felmerült az ötlet, hogy meghívják vendégelőadónak, hogy megossza személyes tapasztalatait.
    • Dramaturgia: A diákok a történet egyes részeit eljátsszák, ezzel is fokozva az elkötelezettséget és a megértést.
    • Felmérések és kérdőívek: A csoport fontolóra vette, hogy felméréseket vagy kérdőíveket építsen be a projektnap előtt és után a vélemények összegyűjtésére, esetleg az idősebb generációs tanárok vagy az 1980-as években élt családtagok bevonásával.
Kulcspontok
  • Kihívások: A csoport felismerte azt a kihívást, hogy egy kevésbé tragikus 1980-as évekbeli történetet hatásossá kell tenni a mai tizenévesek számára.
  • Elkötelezettségi stratégiák: A csoport az esetleges érdektelenség kezelésére interaktív tevékenységeket, videókat, vendégelőadót és dramatizálást tervezett, hogy a tanulókat aktívan bevonja a történelmi kontextus megértésébe.
  • Mottó: Az átfogó cél az volt, hogy a diákok megértsék, hogyan működik egy totalitárius rendszer, és a mottójuk a következő volt: „A szabadság nem egy állapot, hanem egy folyamat”.

Összefoglalva, a csoport stratégiailag megtervezte a projektnapot, amely változatos tevékenységeket tartalmazott, hogy az alapiskolás diákokat bevonja egy 1987-ben Csehszlovákiában játszódó egyedülálló történelmi történet megértésébe. Céljuk az volt, hogy áthidalják a generációs szakadékot, és a történelmi időszakot relevánssá és hatásossá tegyék a mai tizenévesek számára.