Elbeszélt történelem és elbeszélt történetek

Az oral history vagy elbeszélt történelem a történetírás módszertani megközelítése, amelyet elsősorban a történelmi információk szisztematikus gyűjtése és megőrzése jellemez a múltbeli eseményekről személyes ismeretekkel rendelkező személyekkel készített interjúk segítségével. A hagyományos történetírói módszerekben rejlő írásos dokumentációra való hagyatkozással szemben az oral history arra törekszik, hogy a történelmi eseményekről első kézből származó beszámolókat szerezzen és dokumentáljon olyan személyektől, akik közvetlenül átélték vagy megfigyelték az említett eseményeket.

Az oral history alapvető működési módja a kutatók vagy oral history szakemberek által a narrátorokkal, a elbeszélt történeteiket elbeszélő egyénekkel folytatott strukturált vagy félig strukturált interjúk lefolytatása. Ezeket az interjúkat módszeresen rögzítik, átírják, és időnként az archív megőrzés és a tudományos elemzés céljából körültekintő szerkesztésnek vetik alá.

Az oral history központi eleme az emlékezet eredendően szubjektív jellegének elismerése. Az elbeszélők személyes nézőpontjukat, érzelmeiket és az események értelmezését adják át, ezáltal árnyalt és emberközpontú dimenzióval járulnak hozzá a történelmi kutatáshoz. A módszer különösen hatékony olyan személyek hangjának és tapasztalatainak rögzítésében, akiknek elbeszélései nem feltétlenül állnak rendelkezésre írásos formában, és ezáltal a hagyományosan marginalizált vagy alulreprezentált személyek számára is lehetővé teszi a történelmi cselekvést.

Az elbeszélt történelmet továbbá az jellemzi, hogy hangsúlyt fektet a sokféleségre és a befogadásra, és arra törekszik, hogy a hangok és nézőpontok sokaságát foglalja magába. Gyakran szolgál eszközként a hétköznapi egyének, közösségek vagy csoportok történeteinek dokumentálására, elősegítve a történelmi folyamatok átfogóbb megértését.

Az etikai megfontolások szerves részét képezik az oral history gyakorlatának. Ez elsősorban az elbeszélők tájékozott beleegyezésének biztosítását, a magánélet tiszteletben tartását és az interjúknak a személyes visszaemlékezésekben rejlő érzelmi és tapasztalati árnyalatok iránti érzékenységgel való megközelítését jelenti.

Tudományos körökben az oral history kiegészítő és gazdagító módszertani eszközként központi szerepet tölt be. A hagyományos írásos feljegyzések mellett történő alkalmazása kontextuális mélységet ad, alternatív nézőpontokat kínál, és megkönnyíti a történelmi jelenségek holisztikusabb megértését. Ezen túlmenően az oral history a közösségi szerepvállalás eszközévé fejlődött, lehetővé téve az egyének számára, hogy aktívan részt vegyenek saját történelmük dokumentálásában és megőrzésében.

Az oral history projektek a történelem megelevenítésének figyelemre méltó módjává váltak az osztálytermekben. Ez a megközelítés lehetővé teszi a diákok számára, hogy aktívan részt vegyenek a valós történetek rögzítésében és megőrzésében, és ezáltal a történelmi eseményeket még inkább átélhetővé teszik. Ennek  az a célja, hogy feltárja, hogyan működnek az elbeszélt történelemprojektek az osztályteremben, és miért értékes a diákok számára.

Az oral history projektek során a diákok interjúkat készítenek olyan emberekkel, akik első kézből értesültek a történelmi eseményekről. A tanárok végigkísérik őket az átgondolt kérdések kidolgozásának, az interjúk lefolytatásának és a felvett beszélgetések átírásának folyamatán. Ez a gyakorlatias megközelítés nemcsak gyakorlati kutatási készségeket tanít, hanem felelősségtudatot is ébreszt a diákokban, akik a történelmi történetek őrzőiként viselkednek. Az etikai megfontolások, mint például az engedélyek beszerzése és a tiszteletadás, kulcsfontosságú elemei ennek a folyamatnak.

Az oral history projektek egyik jelentős előnye, hogy gazdagítják a diákok történelemmel kapcsolatos ismereteit. Az első kézből származó beszámolók révén a diákok személyesebb és árnyaltabb képet kapnak az eseményekről, amelyeket az írásos feljegyzések nem feltétlenül rögzítenek teljes mértékben. Az elsődleges forrásokkal való ilyen jellegű foglalkozás segít a tanulóknak abban, hogy jobban elemezzék és értelmezzék a történelmi információkat, ami a múlt alaposabb megértéséhez vezet.

Az elbeszélt történelmi projektek a tanulók kritikai gondolkodási készségét is segítik. Miközben kérdéseket találnak ki és interjúkat készítenek, a diákok megtanulnak eligazodni az összetett elbeszélésekben és kritikusan értékelni a kapott információkat. Ez a folyamat arra ösztönzi őket, hogy megkérdőjelezzék a meglévő történelmi elbeszéléseket, és elősegíti a jól informáltsághoz elengedhetetlen kíváncsiság érzését.

A tények elsajátításán túl az oral history projektek hozzájárulnak a diákok empátiájának fejlesztéséhez. Az interjúk során megosztott személyes történetek a történelmi eseményeket átélhetőbbé és emberibbé teszik. A diákok elkezdenek elgondolkodni a különböző történelmi helyzetekben élő egyének valós tapasztalatain, ami elősegíti a különböző nézőpontok együttérzőbb megértését.

Összefoglalva, az elbeszélt történelemprojektek egyedülálló és érdekes módot kínálnak a diákok számára, hogy kapcsolatba kerüljenek a történelemmel. Azáltal, hogy aktívan bevonják őket a folyamatba, ezek a projektek nemcsak a történelmi ismereteket és a kritikai gondolkodást fejlesztik, hanem az empátiát is elősegítik. Mivel a pedagógusok továbbra is kreatív módszereket keresnek arra, hogy a történelem életre keljen az osztályteremben, az oral history projektek értékes eszközként tűnnek ki a múlt elérhetőbbé és vonzóbbá tételére a diákok számára.

Az Oral History Project (OHP) a kenyai Daraja Akadémia diákjait és tanárait vonta be a közösségükben élő idősek elbeszéléseinek összegyűjtésébe, dokumentálásába és közzétételébe. A 2011 áprilisa és októbere között 26 diák és két tanár részvételével megvalósított projekt célja a tanulóközpontú oktatás bevezetése volt. Az OHP eredetileg e pedagógiai területre való belépést jelentette, azonban váratlanul kritikus pedagógiai álláspontot képviselt, mivel a tanulók aktív részvételét követelte meg a történelmi megértés kialakításában.

A diákok az egy hónapos szünetük alatt a „Milyen történetek vannak azokról, akik előttünk jártak?” kérdéssel interjúkat készítettek a közösség időseivel a gyarmatosítás, a függetlenség, a Mau Mau-lázadás és a felnőtté válás hagyományai során szerzett tapasztalatokra összpontosítva. Az iskolába visszatérve a diákok megosztották egymással az összegyűjtött beszámolókat, és a tanárok és a rendelkezésre bocsátott modellek segítségével közösen készítettek elbeszéléseket egy könyvhöz. 2011 augusztusában a diákok újra felkeresték az idősebbeket, hogy további betekintést nyerjenek, szeptemberre pedig elvégezték a végső javításokat, kiválasztották a fényképeket, és benyújtották az anyagokat a kiadásra. A San Diegó-i Egyetem partnerei segítették az online kiadást, a nyomtatott könyveket pedig 2011 decemberében szállították le az iskolába.

Az OHP jelentős hatást gyakorolt mind a tanárokra, mind a diákokra. Befolyásolta a közösségi tudásról alkotott elképzeléseiket és az önhatékonyságot. A résztvevők által adott túlnyomórészt pozitív válaszok és a kedvező tapasztalatok ellenére kihívások is felmerültek, amelyek hangsúlyozzák, hogy strukturális és képzési támogatásra van szükség a tanulóközpontú pedagógia szélesebb körű sikeres megvalósításához a kenyai oktatási rendszerben. (Lattimer, Heather & Kelly Horsley, Maria. (2013). Engaging Kenyan secondary students in an Oral History Project: Education as emancipation. International Journal of Educational Development. 33. 476–486. 10.1016/j.ijedudev.2012.05.007.)

Az elbeszélt történetek olyan elbeszélések és személyes beszámolók tapasztalatokról, történelmi eseményekről és kulturális hagyományokról, amelyeket nem írásos feljegyzések, hanem szóbeli kommunikáció útján adnak át. Ezeket a beszámolókat gyakran olyan személyekkel készített interjúk vagy beszélgetések során nyerik, akik első kézből ismerik az eseményeket vagy közvetlenül érintettek azokban. Az írott történetekkel ellentétben az elbeszélt történetek szóban öröklődnek, hozzájárulva egy közösség vagy csoport kollektív emlékezetéhez.

Az elbeszélt történelem fő jellemzői közé tartozik a személyes elbeszélésekre, a kulturális hagyományokra, valamint az emlékezet és az értelmezés szubjektív jellegére helyezett hangsúly. A témák széles skáláját ölelik fel, beleértve a személyes élettörténeteket, a történelmi eseményeket, a kulturális gyakorlatokat és a társadalmi változásokat. Az elbeszélt történetek gyűjtésének folyamata jellemzően interjúk készítését, felvételét, átírását és a beszámolók megőrzését foglalja magában a későbbi referenciák számára.

Fontos megjegyezni, hogy különbséget kell tenni az „oral history” – elbeszélt történelem és az „oral histories” – elbeszélt történetek között. Az oral history az elbeszélések gyűjtésének és megőrzésének tágabb területére vagy módszerére utal, míg az oral histories kifejezetten az egyes eseteket vagy beszámolókat jelöli ezen a területen belül. Az oral history kifejezés a tágabb fogalmat és módszertant foglalja magában, míg a oral histories az e módszerrel szerzett egyéni történetekre és elbeszélésekre utal.

Lényegében az elbeszélt történetek felbecsülhetetlen értékű információforrásként szolgálnak, személyesebb és bensőségesebb kapcsolatot biztosítva a múlttal. Hozzájárulnak a kulturális örökség, a történelmi események és az emberi tapasztalatok különböző aspektusainak gazdagabb megértéséhez. A kutatók, történészek és közösségek részt vesznek az elbeszélt történetek gyűjtésében és megőrzésében, hogy biztosítsák, hogy ezek az írásos feljegyzésekből gyakran hiányzó elbeszélések dokumentálva legyenek és tovább adódjanak a jövő generációi számára.